CITESTE CATEVA PAGINI
Lucrarea de faţă are ca scop principal atingerea competenţelor, vizate de Programa pentru Evaluarea Naţională, fiecăreia dintre acestea fiindu-i destinat un capitol special.
Astfel, Capitolul I are drept obiectiv formarea competenţei de înţelegere a unui text literar sau nonliterar şi de identificare a valorilor etice şi culturale întrun text, exprimânduţi impresiile şi preferinţele.
Capitolul al II-lea propune sarcini diverse pentru formarea competenţei de redactare a unor compuneri vizând scrierea despre un text literar sau nonliterar (rezumat, caracterizare de personaj, exprimarea unui punct de vedere privind ideile sau structura textului, articol, ştire etc.) şi a unor texte argumentative. În Capitolul al III-lea, rezolvarea exerciţiilor te va ajuta să-ţi formezi competenţa de sesizare a corectitudinii şi a valorii expresive a categoriilor morfosintactice, a mijloacelor de îmbogăţire a vocabularului şi a categoriilor semantice studiate, a ortografiei şi a punctuaţiei.
În sfârşit, Capitolul al IV-lea vizează evaluarea competenţelor, formate în capitolele anterioare, de receptare a mesajului scris, din textele literare şi nonliterare, şi de exprimare scrisă/ de utilizare corectă şi adecvată a limbii române în redactarea de mesaje scrise.
Testele din capitolul al IV-lea au fost structurate potrivit modelelor publicate pe site-ul Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice. Vei găsi în acest capitol subiectele din concurs din anii trecuţi, modelele oferite de Serviciul Naţional de Evaluare, dar şi un set de teste concepute după aceeaşi structură şi respectând programa din acest an. Prin testele acestea vei putea să verifici în ce măsură ai dobândit anumite capacităţi şi deprinderi, putând să revii la capitolele anterioare pentru a-ţi perfecţiona competenţele.
Răspunsurile reprezintă repere de la care tu poţi să porneşti în rezolvare, dar îţi oferă şi posibilitatea de a te autoevalua.
Indiferent de forma pe care o vei alege spre a recapitula materia claselor V-VIII – individual sau la clasă – această carte îţi va fi un util şi plăcut ghid, care te va ajuta să spulberi emoţiile, fiindcă urmându-l vei putea spune: ACUM ŞTIU!
Cuprins:
Lucrarea de faţă are ca scop principal atingerea competenţelor, vizate de Programa pentru Evaluarea Naţională, fiecăreia dintre acestea fiindu-i destinat un capitol special.
Astfel, Capitolul I are drept obiectiv formarea competenţei de înţelegere a unui text literar sau nonliterar şi de identificare a valorilor etice şi culturale întrun text, exprimânduţi impresiile şi preferinţele.
Capitolul al II-lea propune sarcini diverse pentru formarea competenţei de redactare a unor compuneri vizând scrierea despre un text literar sau nonliterar (rezumat, caracterizare de personaj, exprimarea unui punct de vedere privind ideile sau structura textului, articol, ştire etc.) şi a unor texte argumentative. În Capitolul al III-lea, rezolvarea exerciţiilor te va ajuta să-ţi formezi competenţa de sesizare a corectitudinii şi a valorii expresive a categoriilor morfosintactice, a mijloacelor de îmbogăţire a vocabularului şi a categoriilor semantice studiate, a ortografiei şi a punctuaţiei.
În sfârşit, Capitolul al IV-lea vizează evaluarea competenţelor, formate în capitolele anterioare, de receptare a mesajului scris, din textele literare şi nonliterare, şi de exprimare scrisă/ de utilizare corectă şi adecvată a limbii române în redactarea de mesaje scrise.
Testele din capitolul al IV-lea au fost structurate potrivit modelelor publicate pe site-ul Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice. Vei găsi în acest capitol subiectele din concurs din anii trecuţi, modelele oferite de Serviciul Naţional de Evaluare, dar şi un set de teste concepute după aceeaşi structură şi respectând programa din acest an. Prin testele acestea vei putea să verifici în ce măsură ai dobândit anumite capacităţi şi deprinderi, putând să revii la capitolele anterioare pentru a-ţi perfecţiona competenţele.
Răspunsurile reprezintă repere de la care tu poţi să porneşti în rezolvare, dar îţi oferă şi posibilitatea de a te autoevalua.
Indiferent de forma pe care o vei alege spre a recapitula materia claselor V-VIII – individual sau la clasă – această carte îţi va fi un util şi plăcut ghid, care te va ajuta să spulberi emoţiile, fiindcă urmându-l vei putea spune: ACUM ŞTIU!
Cuprins:
- ARGUMENT
- PROGRAMA PENTRU DISCIPLINA LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ-2016
- CALENDARUL EVALUĂRII NAŢIONALE 2016
- CAPITOLUL I – RECEPTAREA TEXTULUI LITERAR / NONLITERAR
- TEXTUL LITERAR CULT
- Opera narativă
- Structura operei literare
- Moduri de expunere
- Naraţiunea
- Descrierea
- Dialogul
- Îmbinarea modurilor de expunere
- Structura operei literare epice. Inserţia. Înlănţuirea. Alternanţa
- Construcţia personajului
- Specii epice culte
- Schiţa
- Nuvela
- Schiţa şi Nuvela
- Fabula (I)
- Fabula. Alegoria (II)
- Romanul
- Opera lirică – trăsături generale
- Metafora
- Valoarea artistică a sunetelor
- Interogaţia retorică
- Invocaţia
- Specii lirice culte
- Pastelul (I)
- Pastelul (II)
- Opera dramatică
- TEXTUL LITERAR POPULAR
- Specii literare populare
- Basmul popular
- Balada populară
- Doina populară
- Speciile genului epic - Schemă recapitulativă
- Speciile genului liric - Schemă recapitulativă
- TEXTUL NONLITERAR
- Textul nonliterar – Trăsături
- Textul jurnalistic
- Articolul de ziar / de revistă
- Textul argumentativ
- CAPITOLUL al II-lea – SCRIEREA DESPRE TEXTUL LITERAR / NONLITERAR
- Realizarea planului unui eseu/ a unui eseu
- Schiţa
- Realizarea unui eseu după un plan sugerat. Compunerea de argumentare/ încadrare în genul/specia corespunzătoare
- Opera lirică
- Genul liric - compunere model
- Exprimarea opiniei despre mesajul unei opere lirice - compunere model
- Opera narativă
- Genul epic - compunere model
- Exprimarea opiniei despre mesajul unei opere epice - compunere model
- Opera dramatică
- Genul dramatic - compunere model
- Exprimarea opiniei despre mesajul unei opere dramatice - compunere model
- Explicaţia titlului - compunere model
- Nuvela
- Nuvela - compunere model
- Pastelul
- Pastelul - compunere model
- Fabula
- Fabula - compunere model
- Basmul
- Basmul - compunere model
- Schiţa
- Schiţa - compunere model
- Romanul
- Romanul - compunere model
- Doina populară
- Doina populară - compunere model
- Balada populară
- Balada populară - compunere model
- Realizarea rezumatului unei opere literare sau nonliterare
- Caracterizarea personajelor
- Caracterizarea unui personaj literar - compunere model
- Structura textului argumentativ
- Opera populară
- Opera populară - compunere model
- Dialogul
- Dialogul - compunere model
- Descrierea
- Descrierea literară - compunere model
- Naraţiunea
- Naraţiunea - compunere model
- Redactarea unui articol de ziar/de revistă
- Redactarea ştirii
- CAPITOLUL al III-lea – FOLOSIREA CORECTĂ A LIMBII ROMÂNE
- VOCABULAR
- FONETICA
- VERBUL
- SUBSTANTIVUL. ARTICOLUL
- ADJECTIVUL
- PRONUMELE
- NUMERALUL
- PĂRŢILE DE VORBIRE NEFLEXIBILE
- SINTAXA PROPOZIŢIEI ŞI A FRAZEI
- Părţile de propoziţie
- Predicatul şi propoziţia predicativă (PR)
- Subiectul şi propoziţia subiectivă (SB)
- Atributul şi propoziţia atributivă (AT)
- Complementele direct şi indirect. Propoziţiile completivă directă (CD) şi completivă indirectă
- Complementele şi propoziţiile circumstanţiale de loc, de timp şi de mod (CL, CT, CM)
- Propoziţia subordonată circumstanţială cauzală (CZ)
- Propoziţia subordonată circumstanţială de scop (CS)
- Propoziţia subordonată circumstanţială condiţională (CŢ)
- Propoziţia subordonată circumstanţială concesivă (CV)
- Propoziţia subordonată circumstanţială consecutivă (CNS)
- SEMNE DE ORTOGRAFIE ŞI DE PUNCTUAŢIE
- CAPITOLUL AL IV-LEA – MODELE DE TESTE PENTRU EVALUAREA NAŢIONALĂ
- VARIANTE DIN CONCURS, MODELE OFERITE DE MINISTERUL EDUCAŢIEI (2010 – 2015)
- Testele 1 – 46
- RĂSPUNSURI
- BIBLIOGRAFIE
Review-uri: 1